Stuk

Reflectie

In de afgelopen weken heb ik verschillende onderwerpen over technologie en duurzaamheid onderzocht. Ik keek naar gezichtsherkenning en het Chinese Social Credit System en ontdekte dat dit systeem de privacy van mensen schendt en hen dwingt zich te gedragen zoals de overheid wil. Ook gaf ik een presentatie over een Green Internet, waarin ik uitlegde dat het belangrijk is om de ecologische impact van online activiteiten te verminderen en ervoor te zorgen dat internettoegang voor iedereen betaalbaar is. Daarnaast betoogde ik dat sociale netwerken zoals Facebook niet neutraal zijn, omdat ze privacyproblemen veroorzaken en de waarheid kunnen verdraaien. Verder werkte ik aan het ontwerp van PosteD, een duurzaam nieuwsplatform voor jongeren. Dit platform is gericht op transparantie en onafhankelijkheid en is eenvoudig en toegankelijk voor iedereen, zodat jongeren kritisch kunnen nadenken over het nieuws dat ze lezen.

Tijdens de opdrachten gebruikte ik verschillende perspectieven om te analyseren wat er mis is met digitale systemen. Vanuit een ethisch perspectief keek ik naar wat goed of fout is, bijvoorbeeld hoe het Chinese Social Credit System de privacy van mensen schendt. Vanuit een mensenrechtelijk perspectief onderzocht ik hoe technologie de rechten van mensen beïnvloedt, zoals hun privacy en vrijheid van meningsuiting, zoals bij gezichtsherkenning en sociale netwerken. Vanuit een narratologisch perspectief keek ik naar hoe verhalen worden verteld en beïnvloed door technologie. Dit was belangrijk in mijn werk aan PosteD, omdat mijn team en ik wilde dat het platform eerlijk en onafhankelijk nieuws zou delen. Vanuit een economisch perspectief keek ik naar de financiële kant van technologie, zoals hoe PosteD duurzaam kan zijn zonder afhankelijk te zijn van advertenties of het verkopen van data.

Tijdens de groepsopdrachten had ieder groepslid een specifieke rol en bijdrage. Zo was de een verantwoordelijk voor het notuleren, de ander voor het afnemen van interviews, en weer een ander hield zich bezig met het design. Mijn rol lag voornamelijk bij het werken met Word en PowerPoint, iets waar ik behoorlijk goed in ben. Ik nam vaak de taak op me om presentaties vorm te geven door animaties toe te voegen, bewegende afbeeldingen te integreren, en de dia’s aantrekkelijk en consistent te ontwerpen. Bij het werken in Word lette ik vooral op grammatica, figuren, bronnen en de structuur van de tekst. Tijdens één groepsopdracht over Economie ging het echter mis omdat we hier en daar grammaticale fouten hadden gemaakt en de structuur onduidelijk was. Ik heb hier extra op gelet en we hebben dit vervolgens gecorrigeerd.

Het was voor mij een uitdaging omdat ik een achtergrond in de ICT heb en weinig wist over onderwerpen zoals Economie, Design en Rechten. Toch vond ik het erg interessant en leerzaam om vanuit deze verschillende perspectieven te werken. Het heeft me geholpen om beter te begrijpen hoe technologie invloed heeft op publieke waarden. De volgende keer zou ik graag nog meer over deze onderwerpen willen leren, en ik zal vooral beter opletten om te zien welke belangrijke informatie ik tijdens het maken van opdrachten mis. Ik merkte namelijk dat er soms belangrijke details over het hoofd werden gezien.